Voorjaar 2008: Voorbereiding van mijn Camino

Direct naar de dagelijkse  etappeverslagen, klik hier.

Volg deze borden

Arjan van de Poel is een jaar of twee geleden in Santiago geweest tijdens een vakantie op het Iberisch schiereiland. Daar sprak hij met Caminogangers en ontstond bij hem het idee de reis naar Santiago vanuit Beek en Donk per fiets te ondernemen. Dat idee besprak hij met mij. Eerst had het nog de trekken van een losse flodder, maar na verloop van tijd werden de gesprekken erover serieuzer. Wanneer gaan we, nu of nadat we met pensioen zijn? Hoe lang doen we er over? Drie, vier of vijf weken? Wat zijn de beste maanden om te fietsen? Kunnen we zo lang vakantie opnemen? Et cetera. Na ampel beraad en overdenkingen werd in de zomer van 2007 de knoop doorgehakt. We gaan. We prikten juni als de beste fietsmaand: lange dagen, naar verwachting nog niet te heet en vóór de drukte die we verwachtten in juli. Immers, 25 juli is het de dag van Sint Jacob, patroon van Spanje en dé heilige waar de hele Camino om draait. Na deze beslissing startte de voorbereiding.

Eerst regelen dat ik in juni en juli vakantie kon nemen. Daarna volgde het opstellen van een globaal routeplan, het confisqueren van de fiets van Stijn voor vijf weken en het opstellen van een lijstje wat ik mee zou (moeten) nemen. Ik deed de eerste aankopen, bijv. een tentje, al midden 2007.

Ryanair vliegt ons in 1 dag terug

Ryanair zal ons in 1 dag terug vliegen

In januari 2008 regelden we de terugreis per vliegtuig. Als retourdatum prikten we 6 juli. We boekten bij Ryanair onze vluchten (Santiago-Stansted en Stansted-Eindhoven), nog zonder fiets en bagage. Zo konden we nog beslissen of we die alsnog zouden bijboeken of dat we Soetens (uit Vessem) zouden inschakelen om alle spullen terug te brengen. In januari reisden we ook naar de dependance van het Genootschap van Sint Jacob, ook in Vessem. Ik schreef me in als lid 1801. We kregen een boekje/kaart mee waarop we onze stempels konden verzamelen. Deze stempels zijn nodig om de kerkelijke autoriteiten in Santiago ervan te overtuigen dat we de tocht daadwerkelijk hebben gemaakt. Stempels konden we ‘overal’ halen werd ons gezegd. Belangrijk waren de stempels die we in Spanje zouden verzamelen. Verder kochten we er wat literatuur om ons voor te bereiden op de reis. Met deze voorbereidingen waren de belangrijkste stappen gezet. Met uitzondering van de fietstraining. Die zou ieder voor zich doen. Ik besloot er begin april 2008 mee te beginnen. Dan was de kou uit de lucht en met twee maanden training moest het toch wel lukken. Eind maart ging de fiets naar Piet van de Berg, voor een grote beurt.

Mat & Arjan gaan een training rijden

Mat & Arjan gaan een training rijden

Ook kocht ik nog een stuurtas, een uit de kluiten gewassen zakmes, een luchtbed, hoezen voor twee fietstassen en nog wat reserveonderdelen. De rest was al in huis. Stijn had met zijn vriend Stan een paar jaar geleden het 1e deel van de fietsroute naar Santiago afgelegd. Hun bestemming was toen Mesland, nabij Tours. De vraag welke route we zouden nemen was snel genomen. De route uit de drie Haarlemse boekjes lag vrij voor de hand. Deel 1 was al in huis, door Stijn gebruikt. De delen 2 en 3 werden via internet besteld. Het alternatief, de route via Vezelay, is niet of nauwelijks ter sprake geweest. Die is ook een graadje moeilijker, zeker in het begin. De Haarlemse route kent enkele varianten. We kozen ervoor om via Chartres en via Angoulème te reizen. Niet via Parijs resp. Bordeaux. Er zijn tal van varianten van de route in Frankrijk. Eén ding hebben ze gemeen: ze passeren de Pyreneeën via de pas bij Roncevaux (Franse benaming) of via de Col de Somport. De pas bij Roncesvalles (Spaanse benaming) is de meest gebruikte oversteek van Frankrijk naar Spanje. Ik scande alle pagina’s van de Haarlemse boekjes en componeerde daaruit de route die we zouden nemen. Drie pagina’s met een kaartje uit een boekje pasten op één A4-tje. Zo maakte ik in totaal vijftien dubbelzijdig geprinte en geplastificeerde vellen. De boekjes konden thuis blijven. Scheelde weer in gewicht. In de literatuur werd ons aangeraden maximaal twintig kilo bagage mee te nemen. Dat bleek een grens die we met ’n kilo of drie zouden overschrijden. Verder zocht ik op internet overnachtingadressen van campings, ho(s)tals en refugio’s. Ik schreef de gegevens bij de kaartjes, zodat we altijd wel een adres in de buurt zouden kunnen vinden. De etappes plande ik op circa 90 km per dag. Dat getal kwam ik regelmatig tegen als ik de talloze internetpagina’s over de Camino doorspitte. Behalve de 1e etappe, die zou langer zijn. Naar de camping in Londerzeel, waar ook Stijn gestaan had. Hij raadde het me af vanwege de aard van de camping én vanwege de lengte van de etappe. Ik sloeg zijn adviezen in de wind. Als een van de laatste voorbereidingen opende ik een weblog, zodat ik onderweg mijn belevenissen en foto’s zou kunnen melden, mits ik internetaansluitingen zou kunnen vinden. Van Stijn had ik zijn oude mobieltje gekregen, sim-lock vrij, en dat ging mee om contact met thuis te onderhouden. Ik zal er elke dag mee bellen. Altijd het gesprek-van-de-dag met Ietje en vaak ook een van de jongens en/of hun vriendinnen. Een enkele keer bel ik Ellis en Diny.

.

Tags: , , ,

Eén reactie to “Voorjaar 2008: Voorbereiding van mijn Camino”

  1. I am ready! Says:

    I Һave bеen surfing online ǥreater than tҺree
    hours lately, yᥱt I never discovered ɑny attention-grabbing article ⅼike
    уours. Ιt’s beautiful value enough for me. Personally, if aⅼl website owners and bloggers maԁe excellent cߋntent material as you prߋbably did, the internet wіll probаbly be a lot more helpful than ever bеfore.

Geef een reactie

