Dag 9: 8 juni, Vendôme – Veigné, 90 km

Zondag                                                                           <terug>

Tour St. Martin in Vendome

Eén van mijn doelen deze reis is om terug te keren op de camping in Veigné. Op deze camping hebben we met ons gezin een paar keer gestaan. Ik bewaar er mooie herinneringen aan. Zoals bijvoorbeeld het kienen, bijna elke avond. Onze tent stond vlakbij de recreatieruimte waar het kienen werd gehouden, zodat we alles konden volgen. De campingbaas is de kienmaster en roept het getal: Cinquante-quatre, soixante-sept(e). Met altijd de letter ‘e’ nadrukkelijk aan het einde van het getal. Onze jongens liggen al in bed en oefenen hun Frans. Wie weet het eerste welk getal prijs heeft: 54, 67. Enzovoort. Om tien uur sluit de camping. Uit de luidsprekers klinkt het dan “Bonne nuit à tous”.

Le guichet in Chateau-Renault

Het bleken andere tijden te zijn geworden. Er staan wel twintig plastic vakantiehuisjes en de toiletgebouwtjes zijn veranderd. De camping wordt beheerd door twee mannen die ik Emile en Valerie heb gedoopt. Ze zijn erg lief voor elkaar. Emile doet de administratie en Valerie is de baas in de keuken. Ook spreekt hij een paar woorden Engels. Als ik vraag of ze internet op de camping hebben haalt Emile er Valerie bij. Het resultaat is dat we bij wijze van uitzondering gebruik mogen maken van de pc van Valerie, die normaal gesproken niet voor publiek gebruik bedoeld is. Wel pas ná 18:00 uur. We vragen of er een restaurant in het dorp is (we hebben geen inkopen gedaan; het is zondag). Nee dat is er niet, maar we kunnen wel in het campingrestaurant van Valerie iets eten. Vanaf 19:00 uur. Oké, dat zullen we doen. Het blijkt dat er deze zondag vlooienmarkt is in Veigné. We lopen de brug over en bezoeken de ‘brocante’. Weinig interessant. Bij de watermolen staat een drietal jonge muzikanten muziek te maken. Ik film ze met mijn fotocamera. Daarna drinken we een glaasje kir bij het drankenkraampje en kijken we binnen in het gebouw van de watermolen. Vervolgens gaan we naar de camping. Ik neem een biertje terwijl Arjan zijn blog bijwerkt. Daarna ik.

Veigne, de watermolen

En vervolgens gaan we aan tafel. We bestellen steak-frites. Ik vraag om de steak saignant te bakken en Arjan heeft voorkeur voor à point. Er blijkt maar één steak te zijn, meldt Emile, die blijkbaar ook ober is. En ook de andouilettes (worstjes) zijn op. Ik overleg met Valerie (hij is de kok) wat er dan wél kan. Het wordt één steak, saignant gebakken en een salade Périgordine. Lekker met ham, foie gras en walnoten. Ik bestel een extra bord en wijn. We delen daarna de gerechten eerlijk. Met een kaasje na, begeleid door een speciaal nagerechtwijntje. Zo eten we toch nog een lekker maaltje. Naast ons zitten twee groepen Nederlanders die ook met de fiets op stap zijn; een groep van vijf personen en een stel man/vrouw. Zij blijken te slapen in een van die, wat vreemde, plastic huisjes. De groep van vijf slaapt in tenten. Wij zullen ze later nog ontmoeten in St. Emilion. Ook staat er een Nederlands gezin met jonge kinderen. Verder zijn er geen gasten te bekennen.
Op onze reis naar Veigné hebben we (weer) kunnen ervaren dat personen die je aanspreekt om naar de weg (of een camping) te vragen niet altijd het goede antwoord geven. Arjan heeft van nature een rotsvast vertrouwen in wat een willekeurig iemand op straat hem vertelt. Hij vraagt liever de weg dan op de kaart te kijken. Ik werk precies andersom. Eerst goed op de kaart kijken en als ik er niet uit kom of iets niet zeker weet, dan pas vragen.

Even de weg vragen...

Arjan heeft in Tours op een T-splitsing de weg naar Veigné (resp. Montbazon) gevraagd. Linksaf, zei de voorbijganger. We gaan dus linksaf. Maar na korte tijd begin ik te twijfelen. Aan onze linkerhand ligt de Loire en de zon staat aan onze rechterhand, terwijl het al ver na twaalven is. Dat kan niet kloppen. We rijden naar het oosten in plaats van naar het zuiden. Ik overtuig Arjan ervan (de kaart bij de hand en aanwijzend waar de rivier stroomt) dat we verkeerd zitten. Het zal niet de laatste keer zijn dat een passant ons verkeerd voorlicht.

Tags: , , ,

Eén reactie to “Dag 9: 8 juni, Vendôme – Veigné, 90 km”

  1. Berlin Says:

    Simply want to say your article is as astonishing.
    The clearness in your post is simply cool and i could assume
    you’re an expert on this subject. Fine with
    your permission allow me to grab your RSS feed
    to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please continue the enjoyable work.

Geef een reactie

