Dag 7: 6 juni, Rustdag in Chartres

Vrijdag

De rustdag begint met de was. Arjan doet zijn was met de hand (want bang voor verkleuring), ik kieper alles in de machine. Ik ga even langs de Intermarché om wat eten te kopen, een paar extra sokken (alle sokken zitten in de was…) en een nagelknipper. Alles gaat in een grote Intermarché-tas. Deze tas zal ik de verdere reis dagelijks gebruiken om proviand van allerlei soort (kaas, wijn, brood, etc.) in te vervoeren. Ook zie ik een bord liggen en overweeg dat mee te nemen. Arjan is namelijk zijn bord vergeten en eet uit de pan (als er gekookt is). Maar het dessin spreekt me niet zo aan. Een typisch Frans vakantiedessin voor plastic kampeerborden.

De Jakobsschelp in Chartres

Ik meld mijn bevindingen bij Arjan. Hij besluit zelf op onderzoek uit te gaan. Na enige tijd komt hij terug mét het bord. En met een voorraad toiletpapier. Zijn oude voorraad heeft hij weggekieperd omdat deze nat was geworden tijdens de onweersbui op maandag. Als verlaat ontbijt eet ik het stokbrood, de foie de canard, de tomme de Savoye en de jam die ik die ochtend heb gekocht. Arjan heeft nog worst uit Beek en Donk. Hij proeft de kaas en gebruikt ook een van de kleine potjes jam (bonne maman). Ook heb ik nog vier pain-au-raisin meegenomen. Arjan meldt dat hij nog voorraad heeft en dat extra proviand overbodig is.
Het weer is frisjes. De lucht is bewolkt. We gaan met de fiets naar de stad. In een ‘internetcafé’ werken we onze blogs bij. Omdat mijn oude digitale fotocamera het nu echt heeft begeven (was ingecalculeerd) ga ik uit op een nieuwe. Bij een camerashop in centrum Chartres koop ik een nieuwe. De verkoper vertelt dat er wat mis is met de chip in de oude camera en dat Canon die chip gratis en voor niks zal vervangen als ik hem opstuur. Later zal blijken dat dit verhaal verwachtingen wekt die in de verste verte niet worden waargemaakt. De (internet)service van Canon is zwaar beneden het peil dat je van een dergelijk bedrijf mag verwachten.

Labyrinth in Kathedraal Chartres

We gaan naar de kathedraal. Mogelijk wel dé attractie van Chartres. In de kerk is o.a. het zogenoemde labyrint. Een in steen uitgewerkt cirkelvormig patroon op de vloer van de kerk. Mensen lopen het pad van binnen naar buiten of andersom. Kate Mosse baseerde haar Dan Brown-achtige roman op dit fenomeen. We lopen wat rond en gaan aan het einde van de middag lekker eten in een restaurantje, 1e etage. Ik neem een ovenschaaltje met aardappels, spekjes, kaas en ui. De ober beveelt ons rode wijn aan. Hij is ‘cyclist’ en weet dat witte wijn kramp kan veroorzaken. Later heb ik nog vaak uitgeprobeerd of zijn verhaal klopte. Heb geen bewijzen ondervonden…

Terug op de camping zijn we te gast bij een ouder stel uit Eindhoven. Ze zijn met hun caravan op de terugreis vanuit Portugal. Daar hebben ze wekenlang slecht weer gehad. We drinken Portugese wijn. Arjan deelt met de gastvrouw en gastheer hun in Portugal opgedane ervaringen. Ik zit erbij en luister aandachtig toe onder het genot van een glaasje.


Tags: , , ,

Geef een reactie

