Dag 4: 3 juni, Cambrai – Chiry-Ourscamp, 106 km

Dinsdag                                                                  <terug>

Romaanse toren in Vaucelles

Romaanse toren in Vaucelles

De lucht is bewolkt bij het vertrek om 08:00 uur. We hebben ontbeten met vers gekochte croissants en pain au chocolat. De bakker is tegenover de kroeg. We drinken thee bij het ontbijt. Nog wat etenswaar voor onderweg en de reis kan worden vervolgd. We passeren de Romaanse toren in Vaucelles die ook in boekje 1 staat. Ik vergeet mijn ingrediënten te vragen die in de koelkast liggen. Ik hoop dat ze er wat aan gehad hebben. ‘t Was allemaal vers.

Weer loopt de route over een jaagpad, nu richting St. Quentin. Daar aangekomen blijkt het pad zomaar te stoppen. We moeten een kilometer of drie terug en steken daar het kanaal over dat de Somme met de Schelde verbindt. St. Quentin is herbouwd nadat de stad in 1918 volledig is verwoest. In het centrum gaan we lunchen in een Turkse cafetaria. Of eigenlijk: Turks-Armeense cafetaria. Ik leg contacten met de obers en vertel dat Arjan een Turkse schoonzoon heeft. Korte tijd later zitten ober en Arjan in een boekje over de Armeniërs te bladeren (de cafetaria heet ‘Ararat’). Arjan vraagt zich af wat Yusuf van zijn Armeense contacten zal vinden…..
We gaan verder richting Noyon. Onderweg zien we weer stel B op een kruising voorbij fietsen. Blijkbaar namen ze een iets afwijkende route. Of wij zitten een beetje verkeerd. Bij aankomst in Noyon vraag ik in een café naar een camping. Die is er niet in Noyon. Dat wist ik al en daarom was ik op zoek naar een mogelijkheid in de buurt van Noyon.

Zompige camping in Chiry-Ourscamp

Men vertelt mij dat er een stukje ten zuiden van Noyon een camping is. In Chiry-Ourscamp. Wij besluiten daar naar toe te gaan. Om er te komen moeten we een paar kilometer over een drukke Franse N-weg. We rijden er stel C voorbij. Later zou blijken dat ze uit Emmen komen. Ik schat ze begin zestig en ze rijden op hun gemak en in gewone kleding. We zullen ze nog vaker zien; zelfs tot in Santiago!

De camping is al weer een stacaravancamping. We krijgen er een modderig plekje toegewezen. Later arriveert stel C, dat naast ons een plekje krijgt. Stel B is ook bij de camping geweest (horen we later), maar kreeg te horen dat de camping ‘complet’ was. Zij hebben die dag pas om 20:00 uur een camping gevonden. Geen stijl vind ik; er was plek genoeg in de voortuinen van een van de vele, lege stacaravans en huisjes.

Arjans achterban maant tot minder kilometers per dag. We zouden ons ‘opblazen’. Ik vind dat het wel meevalt en pleit ervoor om gewoon door te fietsen. Alles gaat prima.


 

Tags: , , ,

Geef een reactie

