Dag 26: 25 juni, Uitstapjes vanuit Mansilla de las Mulas, 50 km

Woensdag

San Miguel de Escalada

Het plan is om de ochtend te besteden aan de twee monasterios vlakbij en de middag aan een eigen programma. Ik had bedacht om dan naar León te gaan. Het gaat anders lopen. Het ochtendprogramma loopt wel volgens plan. We fietsen de vijftien kilometer naar het Monasterio San Miguel de Escalada. Het blijkt dicht te zijn. Maar gelukkig voor ons is het woensdag en bijna tien uur. Dan gaat het open. Op maandag en dinsdag is het de hele dag gesloten. We wachten even en inderdaad, er komt een auto met de mevrouw van dienst. Tijdens het wachten lopen we rond in de omgeving. Er staan veel bloemen van allerlei, vaak een mij onbekende soort. Het monasterio -ik vind het meer een kerkje- is vrij recent gerestaureerd met geld van de EU.

Mozarabische steen in Monasterio

Het is vrij klein, maar wel interessant. Arjan spreekt met de mevrouw van dienst en die wijst hem op een tweetal bijzondere stenen in de kerk. Vervolgens fietsen we terug en steken vlakbij Mansilla de las Mulas de N601 over. Aan de andere kant van deze weg ligt op een kilometer of vijf het monasterio Villaverde de Sandoval. Dat is een groot monasterio met verschillende gebouwen. Het verkeert in slechte staat. Een groot bord kondigt de restauratie aan. Twee bouwvakkers zijn er aan bezig. De ene metselt wat; de ander kijkt toe en schraapt zo nu en dan wat specie uit zijn kruiwagen. Het zal dus nog wel even duren voor het klaar is. Maar dan zal het ook prachtig zijn. We gaan terug. Ik besluit deze middag liggend in mijn tent door te brengen. Al enkele dagen heb ik in toenemende mate last van mijn keel. Ik hoest en heb keelpijn. Waarschijnlijk het gevolg van het met een open shirt dalen, direct na een beklimming waardoor ik bezweet ben. Een te snelle overgang van warm naar koud.

Villaverde de Sandoval

Alhoewel, niet echt koud, maar wel een stuk frisser. Op moment dat je daalt voelt wind aan als een verfrissing. Ik vermoed dat ik het toen te pakken heb gekregen. En de inspanningen de dagen daarna zijn niet bevorderlijk voor herstel. Keelpijn dus. En daarom ga ik naar de farmacia in Mansilla de las Mulas en vertel wat er aan de hand lijkt te zijn. De mevrouw in de farmacia herkent mijn klachten en beveelt me aan Kely pastillas pectorales (keeltabletten) langzaam op te zuigen. Ik koop een doosje en ga naar bed. Het doosje ligt onder handbereik. Aan het einde van de middag kom ik weer boven water. Op de camping is inmiddels ook een man uit Akersloot gearriveerd. We kennen zijn naam nog niet; later blijkt dat hij Jaap Willemse heet. We vertellen waar wij vandaan komen en hij herkent de naam Beek en Donk. Hij heeft een tweetal ontmoet in zuid Frankrijk, waarvan er een ook uit Beek en Donk kwam. Dat moet Jan de Wit geweest zijn. En Renze Holwerda. Want die zijn ook op weg en liggen achter ons. Toen Jaap hen ontmoette had Renze niet veel te missen. Hij voelde zich toen zo slap als een vaatdoek. Tenminste als ik Diny mag geloven, die ik al via de telefoon gesproken heb. Onze buren uit Emmen spreken we ook even (ze zijn niet zo spraakzaam) en het blijkt dat zij Lia en Frans onlangs hebben gesproken. We leven als pelgrims in een kleine wereld. Met Jaap zullen we nog veel plezier beleven. Ik zal ‘m voor het laatst zien in de kathedraal van Santiago. Maar voor het zo ver is, zullen we elkaar nog vaak spreken. Ik doe even een klein wasje. Het broekdeel van mijn afritsbroek, een week voor we vertrokken gekocht bij AH en nu al een enigszins vormeloos geval, is vies. Bij het klaarmaken van de kip gisteren heb ik ‘m vies gemaakt. Ik spendeer er mijn laatste restje babyshampoo uit flesje 1 aan. Flesje 2 zit in een van mijn fietstassen. We gaan eten bij de bar van de camping. De barkeeper heeft nog steeds pollo asado in de aanbieding. We nemen zijn menu del dia.

Camping Mansilla de las Mulas

Qua concept vergelijkbaar met het pelgrimsmenu. Vooraf is er salade Andaluz, daarna de halve kip met tortillas Espagnol en wijn. Als nagerecht krijgen we koffie. De barkeeper heeft me vanmiddag en vanavond horen hoesten en dus biedt hij aan een scheut orujo (Spaanse grapa, 40%) in mijn koffie te doen. Dat moet helpen, vindt hij. Hij is een prima barkeeper. Hij heeft een buik waar hij zelf niet overheen kan kijken, met daarover een overhemd dat ooit helemaal wit is geweest. Het hemd hangt over zijn buik en reikt tot aan zijn dijbenen. Op die hoogte is de afstand hemd-dijbeen zeker dertig centimeter. Toen ik hem gisteren aan de bar sprak vertelde hij trots dat hij uit Andalucía komt. (Vandaar dus de salade Andalúz). Uiteraard reageer ik daarop dat ik in Andalucía geweest ben: Córdoba, Sevilla, Jaén, Granada. Het komt allemaal voorbij. Mijn Spaans is wel wat verbeterd deze reis, maar het ‘gesprek’ verloopt toch op een houtje-touwtje manier. Wat losse woorden, veel begrijpend knikken en op de juiste momenten si, si of vale, vale roepen. Vale, vale is een van de uitspraken die ik op deze reis geleerd heb. Het betekent volgens Arjan zoiets als oké, oké. En uiteraard bij het bestellen van wat dan ook, nooit ‘por favor’ vergeten. Dat begin ik een beetje onder de knie te krijgen, vooral bij de gemakkelijke bestellingen: “dos cervezas, por favor”. Met de neut van de barkeeper achter de kiezen en mijn pastillas bij de hand ga ik de nacht in. Wetend dat ik om twee uur wakker zal worden omdat mijn Campingaz luchtbed weer bijna leeg is. Het voetbal van vanavond, Duitsland – Turkije, kan me weinig interesseren. Arjan is wel belangstellend. Moet ook wel, want de echtgenoot van zijn dochter Fatima heet Yusuf.
We hebben nog watermeloen realiseer ik me…

San Miguel de Escalada

San Miguel de Escalada


Tags: , , ,

Geef een reactie

