Dag 17: 16 juni, rustdag in St. Jean Pied-de-Port

Maandag

Hoofdstraat van St Jean

St Jean PdP, rue d'Espagne

We moeten als eerste enkele kleine problemen oplossen. Arjan koopt een riem bij een Afrikaanse markkoopman. De fysieke inspanningen hebben gevolgen gehad voor zijn broekophanging. Om het probleempje met Arjans tassenophanging te laten verhelpen, gaan we naar een grote fietsenmaker aan de andere kant van het stadje. Ik koop in deze zaak een nieuw luchtbed. Weer een Campingaz, vrijwel gelijk aan mijn vorige luchtbed. Zo kan ik het luchtbedpompje blijven gebruiken. De aankoop zal een ernstige fout blijken te zijn. Als lunch nemen we salade met warme stukjes eendenborst. Daarna zoeken we een internetpunt. In het centrum is er een in een fotozaak, maar daar werken de pc’s niet. Er is er ook een aan de rand van St. Jean. We lopen er heen. Het is een authentieke Baskische kroeg. De dame achter de tap is tevens verkoopster in de kleine levensmiddelenzaak die via een doorgang direct naast de bar is te bereiken. Ik ga internetten en Arjan bestelt wat. Na een tijdje draaien we de rollen om. Ik hang aan de bar en neem een txapa. Later is de bardame verdwenen (ik heb met haar afgerekend) en staat er een echte Bask achter de tap. Arjan is er inmiddels ook en we drinken nog wat. We buurten met de tapgenoten die in onderhandeling zijn met een Afrikaan die uit zijn voorraad riemen te koop aanbiedt. Als de bar om 14:30 uur sluit hoeven we niet te betalen. We verlaten de bar en ieder kiest een eigen weg.
Arjan gaat op zoek naar resten van Romeinse gebouwen en bruggen. Ik bezoek de kerk, steek er een kaarsje op en ga naar het slot dat door Vauban is gebouwd. Het torent hoog boven de stad uit en vanaf daar is er een mooi uitzicht op de Pyreneeën.

Stadspoort bij avond

Om in de pas te blijven met Arjan koop ik ook een riem bij een winkeltje waarin een oud mannetje zit. Ook bij mij is het nodig de broekriem aan te halen om te voorkomen dat de broek op mijn enkels zakt. Later in de middag neem ik nog een pils op een terras. Het weer wordt slechter. De voorspelling voor morgen is dat het nog steeds bewolkt zal zijn maar wel droog. Belangrijk voor ons, want we moeten over de col d’Ibañeta op 1057 meter. Als het slecht weer is moeten we tot woensdag wachten. Dat zou een extra dag in St. Jean betekenen. Aan het einde van de middag ontmoeten we elkaar op het afgesproken tijdstip en eten we een paella. We hebben wel eens een betere paella gehad. Vanavond is het weer voetbal (Duitsland – Oostenrijk) en we kijken de eerste helft in het Baskisch restaurant waar we gisteren ook waren. De verstandhouding met de obers is erg hartelijk. Daarna is het tijd om te gaan slapen. We hebben de knoop doorgehakt: Morgen naar Spanje.

Avond in St Jean

St Jean PdP, Notre Dame du bout du Pont

Tags: , , ,

Geef een reactie

