Dag 13: 12 juni, Aubeterre-sur-Dronne – St. Emilion, 72 km

Donderdag                                                                    <terug>

Ontbijt, potje thee zetten

Ontbijt, potje thee zetten

Vandaag een relatief korte etappe. Slechts 75 kilometer door een wat heuvelig landschap met, naarmate we dichter bij St. Emilion komen, steeds meer wijnvelden. Onderweg uiteraard weer koffie met koek. Aangezien Arjan en ik erg verschillen in de manier van fietsen, fietsen we vrij weinig samen. Meestal lig ik een stuk voor. Soms wacht ik na een tijdje op Arjan, soms rijd ik langzamer om hem bij te laten komen. Arjan heeft al een keer gevraagd de onderlinge afstand niet te groot te laten worden. Ik probeer aan dat verzoek te voldoen. Als we niet samen rijden is er altijd het risico dat we elkaar kwijt raken. Zeker ook omdat ik een slordige kaartlezer ben. Ik rijd zoals ik zou doen met de auto. Van plaats naar plaats, de borden volgend die langs de weg staan.

Het volgen van de paarse lijn vergt concentratie

Op de routekaart is de route te zien als een paarse lijn. En er staat een beschrijving bij van de route: hier links, daar rechts. Heel nauwkeurig met een aanduiding bij welke kilometer er weer een afslag is. Helaas is op de print van onze gescande kaarten niet altijd de kilometeraanduiding helemaal te lezen. Acrobatreader (*.pdf) heeft een smal strookje aan de randen van mijn ppt.file niet geprint. Bovendien kan ik de geprinte tekst niet lezen als ik mijn zonnebril (of geen bril) op heb. Mijn leesbril zit in het achterzakje van mijn shirt. Soms pak ik die er bij als ik de routetekst wil lezen. Met de nadruk op ‘soms’, want ik rijd voornamelijk door te kijken naar de paarse lijn en de borden langs de weg. Dat vraagt uiteraard om moeilijkheden. Zeker omdat Arjan wel de routetekst leest, maar moeite heeft met het lezen van de kaart. Zijn bril is niet ingericht op het -al fietsend- lezen van de kaart. Het onvermijdelijke gebeurt. Nadat ik even achterop ben geraakt omdat ik een video-opname heb gemaakt, passeer ik Arjan en roep hem toe dat zijn bagage van zijn fiets dreigt te vallen. Dat was geen grapje. Juist op dat moment leest hij de routeaanwijzingen en verstaat niet wat ik hem toeroep. Het blijkt dat de routebeschrijving aangeeft dat we op de bewuste plek rechtsaf moeten. Ik heb niks in de gaten en rijd door. Een eind verderop stop ik om op Arjan te wachten. Er verschijnt echter geen Arjan. Ik pak mijn leesbril en bestudeer de kaart. Inderdaad, ik zit verkeerd. Had een stuk terug rechtsaf gemoeten.

Wachten op Arjan, net voor Le Pizou

Wachten op Arjan in le Rivaud

Ik overweeg wat te doen. Mijn aanname is dat Arjan wél de juiste route heeft gevolgd en nu op weg is naar Le Pizou. Ik kan terug rijden en de gemiste afslag pakken; ik kan ook de eerstvolgende afslag pakken en via een alternatieve route naar le Pizou rijden. Omdat we dit soort incidenten al eerder hebben gehad, hebben we een telefoonprocedure afgesproken. Die heeft echter als nadeel dat er niet overal goed bereik is en dat je telefoon wel moet aanstaan, wil je ‘m kunnen horen. Áls je ‘m al kunt horen, want dat is afhankelijk van waar je ‘m gelaten hebt en van de fiets- en omgevingsgeluiden. Ik bel Arjan en krijg zijn voicemail. Ik spreek in dat ik op weg ben naar le Pizou en dat we elkaar daar zullen zien. Na een paar kilometer stop ik op de D3 in Le Rivaud. Op het punt waar de officiële route uitkomt op mijn alternatief traject.

Le Pizou, eglise St. Martin

Ik verwacht dat Arjan elk moment van rechts zal komen aanrijden. Maar geen Arjan. Ik bel hem opnieuw. Nu neemt hij op. We bespreken onze posities en we spreken af dat ik wacht totdat Arjan is gearriveerd. Na even wachten zijn we weer herenigd. Hij heeft een stel Fransen gezien, die zwaaiden en riepen dat hij op de goede weg zat. Ze hebben mij zien staan wachten en snappen dat we bij elkaar horen. Zo dienen de knalgele spatwaterdichte fietstashoezen toch nog ergens voor. Arjan bespreekt met mij mogelijkheden om dit soort situaties te voorkomen. Ik ben van mening dat alleen écht samen rijden een oplossing is. Maar omdat we zó verschillend rijden is dat voor mij nauwelijks een optie. We stellen vast dat de route heilig is. Arjan had namelijk overwogen om mij te volgen toen ik een afslag miste. Dat moeten we niet doen. Degene die verkeerd rijdt (vrijwel altijd ik) moet zijn eigen probleem oplossen. De telefoonprocedure is -ondanks beperkingen- het laatste redmiddel als we elkaar kwijt zijn. In het verdere verloop van onze Camino zal deze procedure nog ’n paar keer gebruikt (moeten) worden. We spreken ook af dat we duidelijker afspreken waar we elkaar weer zullen zien. Het lijkt verstandig om telkens een dorp/stad een kilometer of vijtien of twintig verderop, als stopplaats af te spreken. Deze afspraak zal ook niet waterdicht blijken. Hierover later meer.

Camping net voor St. Emilion

We komen in de loop van de middag aan in St. Emilion. Tijd genoeg om even de was te doen. Het is een vrij luxe camping met o.a. een groot zwembad. Ook zijn er wasmachines. Er zijn ook vrij veel, vooral Engelse, campinggasten. In de campingwinkel koop ik twee blikken ravioli. Ook hier laat ik de wijnflessen door het winkelpersoneel open maken. We hebben nog steeds geen kurkentrekker.
We ontmoeten er stel F. Ik heb hen al eerder genoemd. Op dit moment kennen we hun namen nog niet, daarom heb ik hen (en ook andere stellen/groepen) een letter gegeven. We zullen ze later nog een paar keer ontmoeten. Ook in Santiago zullen we ze nog zien. In een van de volgende ontmoetingen wisselen we namen uit. Ze heten Frans en Lia en komen uit Zwolle. Ik ben er niet helemaal zeker van wanneer we hen voor het eerst gezien hebben. Mogelijk al op de camping in Chartres. Als we ze nog eens spreken (we hebben hun adressen) moet ik het nog eens navragen.

Onze tentjes op de camping

Wassen op de camping

Tags: , , ,

Geef een reactie

