Dag 34: 3 juli Middeleeuwse markt

Donderdag 3 juli, Middeleeuwse markt

Middeleeuwse markt

Vandaag gaat ieder van ons zijns weegs. Ik ga kleren kopen. Al vier weken loop ik ’s avonds in hetzelfde uitgaanstenue. Santiago heeft een groot middeleeuws aandoend centrum. Er is van alles te koop. In een kledingzaak koop ik een broek, een blouse en twee paar kousen. De conversatie verloopt in het Spaans, voor zover mijn Spaans dat toelaat. Het is uitverkoop en ik krijg 20% korting. Verderop in de straat koop ik een weekendtas. In rood-zwart. Ik wijs ‘m aan in de etalage, maar er is geen rood-zwarte op voorraad. De winkeldame belt iemand en ze vraagt me of ik een minuut of tien wil wachten. Ik heb tijd zat. Even later wordt de tas door een jongeman afgeleverd. Als ik later mijn bagage inpak merk ik dat de tas iets te klein is om er de tentstokken in op te bergen. Ik heb me verkeken op de breedte van de tas. Die lijkt best flink, maar aan de zijkanten zitten zijvakken en die ruimte kan ik niet gebruiken voor de tentstokken. Daarna zoek ik een doe-het-zelf zaak. Ik wil namelijk tape hebben om delen van mijn bagage in plastic zakken in te tapen. En ik heb nog een busje campinggas. Dat kan niet mee in het vliegtuig. Het is echter een prima busje en ik zoek er een bestemming voor. In de dhz-zaak net buiten het centrum koop ik tape. Ze hebben er ook campinggas. Ik mag mijn busje gas inleveren en er wordt een bedrag in mindering gebracht op mijn rol tape. In de winkel heb ik overwogen welke rol tape ik zal nemen. Er hangen verschillende lengtes. Tot tien meter toe. Ik neem een grote rol. Een stukje ervan zal ik gebruiken bij het inpakken van mijn tent in een plastic zak. De rest zal verdwijnen in een container op het vliegveld van Stansted. Daar is de controle op handbagage veel strenger dan in Santiago. De rol tape en mijn kurkentrekker worden uit mijn bagage gevist. Het zijn attributen waarmee ik in het vliegtuig nare dingen zou kunnen uithalen, zo legt de veiligheidsman me uit.

Middeleeuwse troubadours

De rest van de dag breng ik door op de middeleeuwse markt. Het is er een zoals alle andere. Veel kraampjes die van alles en nog wat in de verkoop hebben, veel verklede mensen, oude ambachten, middeleeuwse muziek, en nog veel meer. Er is ook weer pulpo te krijgen. En runderkarbonades. Het feest duurt vier dagen. Ik heb nog even een korte flirt met een heks, maar als ze onkuise gebaren begint te maken haak ik af. Een in middeleeuws tenue gestoken mevrouw van een nabije kraam ziet alles en krijgt bijna kramp van het lachen. We eten vanavond niet samen. Ik vind een restaurant in de rúa do Franco, een straat vol restaurants. Ik neem een dikke runderkarbonade. Daarna ga ik weer luisteren naar het gezelschap op het plein voor de kathedraal. Het is twee voor elf als ik door de poort van het Seminario Menor loop. De poort staat iets verder open dan gisteravond.

Kreeften en krabben in visrestaurant

 

Tags: , , , ,

Geef een reactie

